פלטפורמת גפ"ן
פלטפורמת גפ"ן
תשתית דיגיטלית וארגונית לניהול משאבי חינוך
האתגר
אחד האתגרים הגדולים של מערכת החינוך בישראל הוא כיצד להרחיב את הגמישות של מנהלי בתי הספר, כך שיוכלו לתת מענה טוב יותר לצרכי התלמידים וישפרו את האפקטיביות החינוכית.
במערכת החינוך קיימים מגוון תוכניות ומענים חינוכיים שניתנים לתלמידים ולצוותי ההוראה: מענים פדגוגיים ורגשיים, תוכניות העשרה בתחום החברתי והערכי, תהליכי פיתוח מקצועי לצוותי ההוראה, מלגות לתלמידים ועוד.
עד לאחרונה, כשרצו מנהלים לגבש תוכניות ומענים חינוכיים עבור בתי הספר, הם נדרשו לנווט במבוך בירוקרטי – מאיתור קולות קוראים רלוונטיים, דרך איסוף נתונים והגשת ניירת רבה, ועד להמתנה לאישורים המתאימים. בדרך הזאת, כל מענה חינוכי נוהל בנפרד ובמנותק ממשנהו, באופן שלא רק גבה זמן יקר, אלא גם פגע ביכולת של המנהלים לתכנן אסטרטגיה חינוכית לבית הספר.
במשרד החינוך חשבנו שהדרך הנכונה ביותר לענות על האתגר היא להקצות משאבים גמישים למנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות, ולאפשר להם לבנות בעצמם תוכנית עבודה ספציפית ומותאמת לצרכים הייחודיים של התלמידים, צוותי החינוך והקהילות. משרד החינוך בשותפות עם משרד האוצר קידם החלטת ממשלה להרחבת הגמישות הניהולית ומשנת הלימודים תשפ"ג התוכנית פועלת בהתאם להחלטה.
כחלק ממימוש התוכנית החלטנו על הקמת מערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) – מרקט-פלייס דיגיטלי שמתנהל בצורת One Stop Shop, ויאפשר גישה שווה לכל המענים החינוכיים, עבור כל בתי הספר. במערכת החדשה יכולים מנהלי בתי הספר למפות את הצרכים של המוסד, לבנות תוכנית שנתית, ולרכוש את המענים המתאימים להם ביותר מתוך סל רחב ומגוון. כל זה ללא ניירת, התקשרויות ובירוקרטיה מיותרת.
הקמת צוותי עבודה ושותפויות
מיד עם החלטת הממשלה על תוכנית גפ״ן, הוקמו צוותי עבודה במשרד החינוך במגוון תחומים רלוונטיים, בהם גם התשתית הדיגיטלית. כיוון שמדובר על מערכת מורכבת, שיתוף הפעולה בין צוותי העבודה והגורמים השונים היה מפתח מרכזי להצלחת הפלטפורמה. העבודה עם השותפים הרבים דרשה קשב ניהולי ותחזוקה לאורך זמן.
