הנגשה דיגיטלית של שירותים נפוצים - חוק תקשורת דיגיטלית עם גופים ציבוריים (תיקון מס' 4), התשפ"ה–2025 והחלטת הממשלה מס' 2273

במסגרת החלטה מס' 2273 מיום 31.10.2024 החליטה הממשלה על שורת צעדים להאצת שירות הדיגיטל לאזרח ויצירת תשתיות דיגיטליות וכלי מדיניות תומכים (להלן – החלטת הממשלה). בהמשך לכך, ביום 20.3.2025 התקבל בכנסת חוק תקשורת דיגיטלית עם גופים ציבוריים (תיקון מס' 4), התשפ"ה–2025 (להלן – החוק).

נוסח ההחלטה בקישור זה: החלטת ממשלה 2273 

 

התיקון האמור הוסיף לחוק את פרק ד'1, שעניינו הנגשה דיגיטלית של שירותים נפוצים, וקובע שלושה הסדרים מרכזיים:

1. חובת הנגשה דיגיטלית מלאה של השירותים הנפוצים שנותנים גופים ציבוריים. החלטת הממשלה והתיקון לחוק קבעו לוחות זמנים ליישום הדרגתי של חובת ההנגשה הדיגיטלית, כמפורט בהמשך.
2. חובת איסוף מידע בדבר כלל השירותים שמספק גוף ציבורי לציבור בכל שנה ופרסומו לציבור.
3. חובת מדידה של שביעות הרצון של מקבלי השירות לגבי אופן השימוש בשירות, לגבי עשרה שירותים לפחות בכל גוף ציבורי.

"שירות נפוץ" מוגדר בחוק בתור פעולה לשם שירות, לגבי שירות אשר ניתן בשנה קלנדרית אחת לפחות, מבין חמש השנים האחרונות, ליותר מ-5,000 יחידים או ליותר מ-500 תאגידים.

"פעולה לשם שירות" מוגדרת בחוק כפעולה שגוף ציבורי מבצע לשם הפעלת סמכותו לפי דין או מכוח תפקידו הציבורי, כדי לספק או לאפשר ליחיד או לתאגיד את אחד מאלה:

(1)   הגשת בקשה לקבלת אישור, היתר, הרשאה, רישיון, תעודה, הכרה, או כל סוג אחר של מסמך רשמי, ובכלל זה בקשה לרישום או לשינוי רישום במרשם רשמי וכן בקשה למימוש זכות;
(2)  הגשת בקשה לקבלת כספים, נכסים או הטבות כגון קצבאות, מענקים וכיוצא באלה, לרבות בקשה לביצוע שינויים לגביהם או בתנאי התשלום שלהם;
(3)  תשלום כספים, ובין השאר מסים, חובות, אגרות והיטלים, לרבות בקשה לביצוע שינויים בסכומי התשלום או בתנאיו, כגון בקשה להנחה או לפריסת תשלומים;
(4)  הגשת דיווחים או מסירת מידע אחרת הנדרשת לשם עמידה בהוראות שבדין, למעט מסירת מידע שנאסף לצורכי סטטיסטיקה ומחקר בלבד;
(5)  בקשה לקבלת מידע שמופנית אל הגוף הציבורי בנושא מסוים;
החוק קובע הסדרים נוספים ומטיל חובות נוספים על גופים ציבוריים, בין היתר בהקשר של שמירה על פרטיותם של מקבלי השירות, אבטחת המידע והגנת הסייבר.

 

בין היתר, קובע החוק את הפרוצדורה להחרגה של שירות מסוים מחובת ההנגשה הדיגיטלית, כאשר מתקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת. במסגרת זו, רשאי לפנות השר הממונה על הגוף הציבורי (במקרה שמדובר ברשויות מקומיות – שר הפנים, ובמקרה שמדובר ברשות מקומית מסוימת – ראש הרשות) לוועדת החריגים שהוקמה בחוק, אשר תמליץ לו לעניין החרגה כאמור. החוק קובע את דבר הקמתה של ועדת החריגים כאמור, וכי הודעה על מינוי חברי ועדת החריגים והרכב הוועדה תפורסם באתר האינטרנט של מערך הדיגיטל הלאומי. על כן, מתפרסמת הודעה כאמור:
הודעה על מינוי חברי ועדת החריגים והרכב הוועדה לפי חוק תקשורת דיגיטלית עם גופים ציבוריים, התשע"ח–2018

חברי ועדת החריגים לפי סעיף 3יב(א) לחוק תקשורת דיגיטלית עם גופים ציבוריים, התשע"ח–2018 (להלן – החוק), הם:
1.     נציגה מטעם המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה – לירון הנץ;
2.    נציגה מטעם ראש מערך הדיגיטל הלאומי – רותי רווה – יו"ר;
3.    נציג מטעם הממונה על התקציבים במשרד האוצר – גד רחמני;
4.    נציגים מטעם המנהל הכללי של משרד המשפטים –
                        א.  יוני קרואני;
                      ב.  קרן רבי;
5.    נציג מטעם ראש מערך הסייבר הלאומי – אורן גב;
6.    לעניין בקשה להחרגה שמגיש ראש רשות מקומית, נציג מטעם מנהל הכללי של משרד הפנים – ליאור שחר.

תוקף המינוי כל עוד המתמנים משמשים בתפקידיהם בגופים אותם הם מייצגים, או עד לבחירתו של נציג אחר במקומם.

פניות לוועדה ניתן לשלוח למייל הבא: harhayeda@digital.gov.il

 

תחולה הדרגתית של חובת ההנגשה הדיגיטלית של שירותים נפוצים

החלטת הממשלה קובעת כי שיעור השירותים הנפוצים אותם יידרשו משרדי הממשלה ויחידות הסמך להנגיש באופן דיגיטלי, מתוך כלל השירותים הנפוצים שלא היו מונגשים באופן דיגיטלי ביום 31.10.2024, הוא:
1. עד ליום 31.10.2025 – 25%;
2. עד ליום 31.10.2026 – 75%;
3. עד ל- 1.11.2027 – 100%.

החוק קובע כי שיעור השירותים הנפוצים אותם יידרשו הרשויות המקומיות* להנגיש באופן דיגיטלי, מתוך כלל השירותים הנפוצים שלא היו מונגשים באופן דיגיטלי ביום 24.03.2025:
1. עד ליום 24.03.2027 – 50%;
2. עד ליום 24.03.2028 – 100%.

*לגבי הרשויות המקומיות אום אל-פחם, ביתר עילית, בני ברק, טמרה, רהט או שפרעם, יחולו השיעורים הבאים:
1. עד ליום 24.03.2027 – 50%;
2. עד ליום 24.03.2028 – 75%;
3. עד ליום 24.03.2029 – 100%.

החוק קובע כי שיעור השירותים הנפוצים אותם יידרשו המוסד לביטוח הלאומי, רשות החדשנות, רשות שדות התעופה ושירות התעסוקה  להנגיש באופן דיגיטלי, מתוך כלל השירותים הנפוצים שלא היו מונגשים באופן דיגיטלי ביום 24.03.2025:
1. עד ליום 24.03.2026 – 25%;
2. עד ליום 24.03.2027 – 50%;
3. עד ליום 24.03.2028 – 75%;
4. עד ליום 24.03.2029 – 100%.

החוק קובע כי שיעור השירותים הנפוצים אותם יידרשו שאר הגופים הציבוריים, שלא הוזכרו לעיל,  להנגיש באופן דיגיטלי, מתוך כלל השירותים הנפוצים שלא היו מונגשים באופן דיגיטלי ביום 24.03.2025:
1. עד ליום 24.03.2026 – 25%;
2. עד ליום 24.03.2027 – 75%;
3. עד ליום 24.03.2028 – 100%.

איסוף והנגשת מידע על השירותים הניתנים לציבור:

1. עד לרבעון הראשון בשנת 2026 (ועדכון ברבעון הראשון בכל שנה) – כל גוף ציבורי יפרסם באתר האינטרנט שלו נתונים על כלל השירותים שהוא סיפק לציבור בשנה החולפת. כולל בין היתר: סוג מקבלי השירות, מספר מקבלי השירות בכל ערוץ שירות (דיגיטלי, פיזי או ערוץ אחר), ומסמכים נדרשים לקבלת השירות.
2. עד לרבעון השני בשנת 2026 (ועדכון ברבעון שני בכל שנה) – מערך הדיגיטל הלאומי יפרסם באתר האינטרנט שלו את המידע שאספו ופרסמו הגופים הציבוריים, ויעביר לכנסת דיווח מרוכז הכולל את פרטי המידע.

 

חזרה לראש העמוד